و پَــری خواهم ساخت
و پَــری خواهم ساخت

و پَــری خواهم ساخت

ح

آهنگ های (MIDI , MID)

آهنگ های  (MIDI , MID)

::  آهنگهای MID آهنگهایی هستند که بدون کلامند وحجم بسیار پایینی دارند، به همین علت بیشترین کاربرد را در سایت یا وبلاگ و یا موبایلها دارنند.

ساخت تانگرام

ساختن تانگرام کار بسیار ساده ای است و اگر حوصله رفتن به فروشگاه های بازی های فکری را ندارید می توانید آن را همین حالا در چند دقیقه بسازید. طرح اولیه را می توانید با انتخاب یکی از سه را حل زیر به دست آورید:
۱- شکل ها را به همین صورت را روی کاغذ بکشید. حتماً از خط کش استفاده کنید.
 
ساختن تانگرام
 
2- اگر کاغذ شما طرح جدول داشته باشد که راحت تر هم می توان این کار را انجام داد
 
ساختن تانگرام
 
3- می توانید این عکس را نیز ذخیره کنید و پرینت بگیرید.
 
طرح تانگرام
 
با کاغذ نمی توان بازی کرد پس به سادگی آن را روی یک مقوا یا هر چیزی که بتوان آن را برش داد بچسبانید. مانند تصاویر زیر کاغذ و مقوا را با هم برش بزنید تا اشکال شما آماده شود.
 
تانگرام بسازید
 
تانگرام بسازید
 
تانگرام
 
تانگرام شما آماده است اما هنوز شکلی ندارید که قطعات را کنار هم قرار دهید تا آن را بسازید.

تاریخچه ی آهنگ دایه دایه

کلمه «دایه» در لری میان کوه و بالاگریوه (بخش وسیعی از میان کوه لرستان که شامل ایل هایمیر ، پاپی و دریکوند می باشند شامل طوایفی چون : بهاروند، کرد علی وند ، نجف وند ، کریف وند ، زینی وند، شلووند جودکی و ساکی اند) به معنی « مادر » می باشد و چون سر بیت و برگشت و ترجیع این ترانه حماسی با این نام است لذا در لرستان این مقام موسیقی نیز به نام «مقام حماسی دایه دایه » مشهور شده است .

در جنگ اول جهانی (سال های ۱۹۱۶ تا ۱۹۱۸ میلادی یا ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ خورشیدی) که روسها بعنوان متحد انگلیس وارد ایران شده بودند ، در منطقه لرستان تا بروجرد و بخش هایی از غرب کشورمان پیش آمدند . گفته می شود روزی یکی از افسران روسی در بروجرد به یکی از زنان رهگذر که از کوچه ای گذر می کرده ، قصد بی حرمتی داشته است که اهالی لر شهر به دفاع از زن همشهری خود برخاسته و مانع از اجرای این عمل شنیع می شوند . پخش این خبر در لرستان در بین سران ایل ها و طوایف پیش کوه و پشت کوه سبب تحریک افکار عمومی الوار جهت هم پیمانی با یکدیگر با هدف بیرون راندن روسها از منطقه لرستان می شود و لرها موفق می شوند در نبرد و درگیری های مختلف قوای روسیه را تا قزوین مجبور به عقب نشینی نمایند. در درگیری مردم لرستان با روسها طوایفی از بیرانوند ، بالا گریوه و سگوند حضور فعال داشته اند .

در بخشی از ترانه دایه دایه ، آنجا که می گوید « نازی تو سی بکو جومه ورته » منظور از نازی خانم نازی بیرانوند مادر فاضل اسد خان از زنان متهور لرستان است که هر دو فرزندش از مردان شجاع منطقه بوده اند . برخی نیز منظور از نازی خانم را منتسب به دختر حاج عالی خان سگوند و همسر علی مردان فیلی می دانند و معتقدند ترجیع بند « دایه دایه وقت جنگه » از دهه ۴۰ به بعد به جای این بیت بکار رفته است که « علی مه خون علی مه خون ا خدا مردم دی زندون » و منظور از «مه خو» همان محمد خان فیلی فرزند علی مردان خان والی بوده که جهت جنگ و نبرد و آوردن غنایم به بدرآویی در خاک ایلام می رود و در آنجا اختلاف و درگیری با همراهانش که از بستگانش بودند منجر به قتل محمد خان فیلی فرزند علی مردان خان والی می گردد .


در هر صورت تصنیف دایه دایه از زبان پسر نازی خانم برای مادرش خوانده می شود . ضرب آهنگ ۸/۶ است و سر بیت یا ترجیع بند ترانه تکراری است و اشاره به دو نفر از رزم آوران لر است . طی سالیان گذشته علاوه بر تغییر سربیت این تصنیف ، پیش از اجرای مقام ضربی دایه دایه و یا در فاصله هر دو بیت در وصف جنگ ، یک یا دو بیت از منظومه خسرو شیرین نظامی را نیز در مقامی به همین نام می خوانند و سپس آهنگ ضربی ادامه می یابد . لذا تصنیف دایه دایه امروزی از تلفیق زیبای دو مضمون عاشقانه های نظامی و ترانه ضربی حماسی شکل گرفته است.

خوش تر آن باشد که سرّ دلبران...

مجلّه ی آمریکایی فوربس،سید علی خامنه‌ای رهبر ایران را  بیست و ششمین  انسان قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۱معرفی کرده‌است.


حالا انصاف به خرج میدادین این عدد دو رقمی تون، یه رقمی نمی شد!؟





تقدیم به آقا

این تک بیت رو گفتم  بدون دستکاری میذارمش. غلطهای ادبیش رو ببخشید.


به خدا خامنه ای سبزه و گل باران است

غزلی از لب عیسی به غزل خوانان است

اینم یه فلاش دیگه

سال یک هزار و سیصد پنجاه... و هفتاد ماه آوارگی... و جنگ تمام شد.

کوتاه ترین داستان جهان

یک جفت کفش نیمدار بچه به فروش می رسد.



نرود..

جان رفته ولی زخم جفایت نرود

تاثیر طلسم چشم هایت نرود

فرشی زدل شکسته انداخته ام

آهسته بیا شیشه به پایت نرود

اما من...

این روزها می گذرد...

امّا من از این روز ها نمی گذرم...

من به هیچ دردی نمی خورم!

این درد است که چپ و راست به من می خورد...!