و پَــری خواهم ساخت
و پَــری خواهم ساخت

و پَــری خواهم ساخت

ح

معرّفی و مروری بر تاریخچه ی کمپانی پیکسار

شناسنامه
نوع شرکت : شرکت سازنده ی فیلم های انیمیشن CGI ، فیلم و نرم افزار

 pixar


شناسنامه

نوع شرکت : شرکت سازنده فیلم های انیمیشن CGI ، فیلم و نرم افزار

نام سابق : گروه گرافیستان Graphics Group  بین سالهای 1997 تا 1986

تاسیس : سال 1979 تحت عنوان گروه گرافیستان و در 3 فوریه 1986 به عنوان پیکسار

موسسین : ادکتمول – (Ed Catmull ) –الوی رای اسمیت Alvy Ray Smith  استیو جابز

اشخاص کلیدی

رئیس شرکت : ادکتمول
مدیر بخش خلاقیت : جان لستر
مدیر روابط عمومی :جیم موریس ، استیو جابز

محصولات نرم افزاری

رندر من (( Render man  - ماریونت  Marionette  و ترکتور Teractor

صاحب شرکت

شرکت والت دیزنی


استودیوی انیمیشن پیکسار (Pixar Animation)،یا به اختصار همان پیکسار یک استودیوی انیمیشن سازی کامپیوتری است که بارها جوایز مختلفی چون 26 جایزه اسکار ، 7 جایزه گرمی و 3 گلدن گلوپ را به خاطر ساخت انیمشن های زیبا از آن خود کرده است و اینک یکی از پر آوازه ترین و شناخته شده ترین شرکت های ساخت فیلم انیمیشن  میباشد .

دفترمرکزی پیکسار درامریویل (Emeryville) کالیفرنیا واقع شده است و طبق آخرین آمار بیش از 800 نفر در استخدام این شرکت هستند. دردفترمدیریت پیکسار استیو جابز (Steve Jobs) رئیس کل ومدیر اجرایی ست که اکنون با استعفای او این مسئولیت بر عهده تیم کوک خواهد بود ادکتمول (Ed Catmul) معاون رئیس،سیمون باکس (Simon Bax) معاون اجرایی ورئیس مالی و جان لسترمدیر بخش خلاقیت هستند انیمیشن های ساخت این شرکت تاکنون چیزی بیش از 3/6 بیلیون دلار برای این شرکت سود به همراه داشته اند و همواره در سراسر دنیا با استقبال بسیار خوب از جانب کودکان و بزرگسالان مواجه شده اند .


 
درسال 1979 این شرکت که در واقع گروهی از گرافیکانی بود که از لوکاس فیلم بیرون آمده بودند توسط استیو جابز مدیر عامل شرکت اپل بنیان نهاده شد . در سال 2006 والت دیزنی با ارزش تقربی 4/7 میلیون دلار این شرکت را خریداری نمود . تا کنون این بزرگترین معامله ای بود که والت دیزنی به صورت شراکت در سهام انجام داده است . این شرکت تا کنون موفق به ساخت 12 انیمیشن بلند شده است .

pixar character

پیکسار کار خود را درسال 1995 و با ساخت داستان اسباب بازی ( 1 ) شروع کرده است سایر فیلم های بلند از این قرارند:

1998 : زندگی حشره  A Bugs life
1999 : داستان اسباب بازی (2 )  Toy Story
2001 : کمپانی هیولا ها Monster Inc
2003 : در جستجوی نمو  findingNemo
2004 : شگفت انگیزان The Incredibles
2006 : ماشین ها cars
 2007 : راتاتوئی Ratatouille
2008 : وال ای : WALL•E
2009 : بالا UP
2010 : داستان اسباب بازی (3 ) Toy story
2011 :ماشین ها ( 2 ) Cars 2
2012:شجاع Brave

داستان اسباب بازی 3 از لحاظ فروش بالاترین میزان را داشته و Cars 2  تا کنون تنها فیلمی بوده که مثل سایر انیمیشن ها خیلی مورد استقبال واقع نشده است . با این حال به طور متوسط سود ناخالص 602 میلیون دلاری رقمی نیست که به سادگی توسط کمپانی های انیمیشن سازی دیگر در سراسر دنیا قابل کسب باشد .

3 فیلم از انیمیشن های این شرکت توانسته اند در لیست پنچاه فیلم پر فروش دنیا قرار بگیرند .

داستان اسباب بازی 3 در مقام هفتم – جستجوی نمو در رتبه بیست و پنجم و بالا در رتبه 43 ام همچنین 8 فیلم از ساخته های این شرکت در لیست انتخابی برای کسب بهترین جایزه اسکار در رشته بهترین انیمیشن بوده اند  و 6 فیلم تا کنون توانسته اند این جایزه را از آن خود کنند .در جستجوی نمو – شگفت انگیزان – راتاتوئی –وال . ای – بالا و داستان اسباب بازی 3  این در حالی است که انیمیشن های  داستان اسباب بازی 3 و بالا حتی در رشته بهترین فیلم بلند نیز در میان 3 نامزد نهایی بوده اند .
در 6 سپتامبر  2009 جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز توسط موسس لوکاس فیلم یعنی آقای جرج لوکاس به جان لستر ، براد برد ، پت داکتر ، اندرو استنتون و لی آنکریچ اهدا شد .


پس از اینکه این کمپانی توسط شرکت دیزنی خریداری شد در جوامع سینمائی از آنها به عنوان دیزنی – پیکسار نامبرده می شود .

اولین تولیدات کامپیوتری پیکسار خیلی به کارهای دستی شبیه  بودند ، این فیلم های عمدتاً کوتاه اکثراً توسط جان لستر و همکارانش تولید می شدند و خیلی اوقات لازم بود قبل از طراحی نرم افزاری برای تولید آن نوشته شود . در آن زمان تازه کامپیوتر شخصی مدل IBM  1981 به بازار آمده بود و هنوز کسی نمی دانست که با این وسیله چه کارهای جالبی می توان انجام داد .
از جان لستر به عنوان مرد جادوئی پیکسار یاد می شود . هم سن و سالان و دوستان او ، جان لستر را نابغه ای در انیمیشن سازی می دانند که توانسته پیکسار و از آن طریق  دیزنی را به دوران اوج برساند – او در سال 1979 با علاقه فراوان به ساخت انیمیشن وارد دیزنی شد ، در سال 1983 اخراج شد و به بخش رایانه لوکاس فیلم پیوست . در سال 1986 استیو جابز گروه رایانه لوکاس را به قیمت 5 میلیون دلار خرید و نام آن را به پیکسار تغییر داد ، در همان سال جان لستر فیلم کوتاه LuoxoJr را ساخت و با همان انیمیشن برنده اسکار در بخش انیمیشن کوتاه شد . در سال 1998 پیکسار با اضافه کردن آگهی های کامپیوتری که به صورت انیمیشنی ساخته می شدند به تبلیغ برای شرکت های بهداشتی ، شکلات سازی و آبمیوه سازی پرداخت. اثر کوتاه دیگر جان لستر به نام Tin Toy  بار دیگر موفق شد اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را از آن خود کند .
در سال 1991 پیکسار و دیزنی با هم قرارداد تولید فیلم امضا کردند، بر طبق این قرارداد پیکسار ملزم می شد که در ازای دریافت 26 میلیون دلار سه فیلم بلند کاملا ً انیمیشنی بسازد .


در سال 1995 پیکسار با ساخت داستان اسباب بازی به عنوان اولین فیلم انیمیشنی بلند کاملاً دیجیتالی ضمن جذب بیشترین تعداد مخاطب ، اسکار را نیز از آن خود کرد و درست یک هفته بعد از اکران این فیلم شرکت به شرکت سهامی عام تبدیل شد . در سال 1997 دیزنی به عنوان یک شرکت که در هزینه های سود به طور مساوی سهم داشتند قرارداد ساخت 5 فیلم بلند دیگر را با پیکسار امضا کرد .

این شرکت در سالهای  1993 ، 1994 برای ساخت دو آگهی تبلیغاتی یکی برای شرکت GummiSaveros با عنوان کانگاو یکی هم برای listerin با عنوان کمانها Arrows موفق به دریافت جایزه کلیوس طلائی شده است .

نظرات 1 + ارسال نظر
رضوانه پنج‌شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 01:01 ب.ظ

سلام می خواستم بدونم برای فرستادن درخواست برای کار در این کمپانی راهی وجود داره؟؟؟ میتونید کمکم کنید؟؟؟ ممنون

سلام.نه بخدا . چارکلمه نوشتیم فقط.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد